آشنایی با ریل آسانسور
یکی از مهمترین اجزا اسانسور که هدایت وزنه تعادل و کابین آسانسور را بر عهده دارد ریل آسانسور می باشد. تعیین اندازه و شکل ریل آسانسور را می توان بر اساس طول چاه آسانسور، وزن کابین و ظرفیت آسانسور طراحی و انتخاب نمود. در ایران انواع مختلف ریل اسانسور به اندازه های T5 – T9 – T16 موجود می باشد که در ادامه بیشتر در مورد آنها بحث خواهیم نمود.
از کاربرد های متداول ریل آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• هدایت کابین و کادر وزنه به صورت عمودی در چاه آسانسور
• مهار و نگهداشتن کابین آسانسور در حالت پیش آمدن پاراشوت
• جلوگیری از نوسانات و ارتعاشات کابین آسانسور و کادر وزنه در هنگام وارد شدن ضربه خارجی و یا شرایطی که بار به صورت ناهمگن در کف کابین پخش شده است.

انواع ریل اسانسور بر اساس نحوه ساخت
ریل‌ آسانسور از فولاد آلیاژی و بر اساس استاندارد بین المللی ISO 7465 ساخته می شود. طبق این استاندارد تولید‌کنندگان ریل اسانسور می‌توانند به دو شیوه ریل آسانسور ماشین‌کاری یا ریل اسانسور کشش سرد تولید کنند. در روش ماشین کاری پس از فرایند کشش و بدست آوردن ریل T شکل و سپس تراز و خم گیری طول ریل، برای صاف و صیقلی شدن کامل سطح آن، لایه‌هایی از سطح فولادی ریل را به وسیله‌ ماشین‌کاری از سطح ریل‌ها جدا می‌کنند. روش ماشین‌کاری را برای ریل‌های با سطح مقطع زیاد که بیشتر در ساختمان های با ارتفاع بلند استفاده می شود به کار میبرند.
به صورت کلی نمی توان ریل های تولید شده توسط هر یک از روش ها را نسبت به هم برتر دانست و تنها موارد استفاده این ریل ها با یکدیگر متفاوت می باشند. در تولید ریل اسانسور به روش کشش سرد به دلیل وجود فشار و تغییر ساختار مولکولی، مقاومت سطحی و کشش ریل اسانسور در محصول نهایی بیش تر شده و ناهمواری و برجستگی هایی روی ریل باقی می ماند که آنها را برای سرعت های پایین مناسب می سازد. ریل های ماشین کاری شده به دلیل لایه برداری از روی بدنه ریل، سطح صیقلی و صافتری نسبت به ریل های کشش سرد دارند و در سرعت های بالا حرکت نرم تری را فراهم می سازد. استفاده از ریل کشش سرد اسانسور به علت داشتن تلورانس بالاتر( در صافی ریل ها ) و سطح متخلخل در سرعت و ارتفاع بالا مناسب نمی باشد. فولاد به کار رفته جهت تولید ریل به روش کشش سرد به علت زمانبر بودن طولانی فرآیند کشش، گرانتر بوده به همین دلیل می توان از ضایعات تولیدی، جهت تولید ریل های آسانسور به روش ماشین کاری با مقاطع T5 و T9 که در ارتفاع ها و سرعت های کمتر به کار میروند استفاده کرد.
از پسوند‌های زیر برای نامگذاری ریل‌ها استفاده می‌شود: A : ریل کشش سرد که جهت کار در سرعت‌های معمولی استفاده می‌شوند. B : ریل ماشین‌کاری که جهت کار در سرعت‌های بیشتر از 1.6 متر بر ثانیه کاربرد دارند. BE : ریل‌های دو بار ماشین کاری شده که جهت کار در سرعت بالای 2.5 متر بر ثانیه استفاده می شوند.
انواع ریل اسانسور بر اساس ابعاد و کاربرد آن
ریل های آسانسور بر اساس ابعاد و اندازه بر طبق جدول زیر تقسیم بندی می گردند.

 

وزن ریل L (mm) k (mm) h (mm) b (mm) نوع ریل
16.7 500 5 45 45 T45
18.65 500 5 50 50 T50
37.5 500 9 65 70 T9 (T70)
61 500 16 62 89 T16 (T89)
68 500 16 75 90 T16 (T90)
89.5 500 16 82 125 T125

سور T45 و T5: کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه کمتر از 20 متر به عنوان ریل راهنما وزنه و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر، سرعت آسانسور حداکثر تا 1 متر برثانیه استفاده می گردد.
ریل آسانسور T9 : کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر و سرعت آسانسور حداکثر 1.2 متر برثانیه استفاده می گردد.
ریل اسانسور T16 : کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور بین 30 تا 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 1000 کیلوگرم، سرعت آسانسور حداکثر 1.6 متر برثانیه.
ریل آسانسور T125 : کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور بیشتر از 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور بالای 1000 کیلوگرم، سرعت آسانسور بیشتر از 1.6 متر برثانیه می باشد.
شرکت هیدرولیک سیستم آماده ارايه خدمات تولید و نصب انواع اسانسور های هیدرولیکی میباشد .
ریل آسانسور آسری، ریل اسانسور اسکار، ریل آسانسور ایرانی، ریل اسانسور ترکلی، ریل آسانسور چیلیک، ریل اسانسور ساورا، ریل آسانسور مارازی، ریل آسانسور موفیل، ریل اسانسور مونته فرو، ریل اسانسور چینی، ریل آسانسور ترک، ریل اسانسور ایتالیایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *