راپچر ولو چیست؟

راپچر ولو مهم ترين بخش يک جک بوده و رابط بين شیلنگ و جک هیدرولیک مي باشد.

هر سیستم آسانسوری نیاز به تجهیزات ایمنی دارد و در آسانسورهای هیدرولیکی از راپچر ولو هیدرولیک برای تامین امنیت سیستم استفاده می شود.

ماهیت طراحی هر آسانسور هیدرولیکی هدایت فشار روغن است. دراین سیستم ؛ روغن هیدرولیکی تحت تاثیر قدرت موتور پمپ هیدرولیکی و با هدایت آن در شیلنگ های ارتباطی برای جابجایی پیستون در سیلندرهایی بزرگ جثه به گردش در می آید. طبعا هر چه فشار و دبی روغن هیدرولیکی بالاتر باشد، بهتر می توانیم قدرت و سرعت بیشتری را در جابجایی کابین آسانسورهای هیدرولیکی تامین نماییم.

اما در تولید سرعت برای حرکت کابین، محدودیت هایی تعریف شده است. یک کابین در آسانسورهای هیدرولیکی باید حرکتی نرم و روان با سرعت استاندارد و تعریف شده داشته باشد. پس باید اطمینان داشته باشیم که در هر لحظه از فعالیت، جریانی ثابت با فشار مشخصی از روغن در سیستم بسته هیدرولیکی جریان یافته است.

این وظیفه بر عهده موتور پمپ آسانسور هیدرولیکی است. اما وظیفه بررسی حضور دائمی این جریان امن بر عهده راپچر ولو هیدرولیک می باشد.

راپچر ولو هیدرولیک از جمله شیرهای بسیار متداول در تعریف سیستم های هیدرولیکی است. شیری که می تواند جریان یکنواخت، امن و بسیار روان سیال روغن در هر سیستم هیدرولیکی را تضمین کند. در نتیجه وقتی از یک راپچر ولو آسانسوری استفاده می کنید، حرکت کابین کاملاً روان، با سرعت ثابت و البته ایمن خواهد شد.

راپچر ولو آسانسور چیست؟

همان طور که در مقدمه مقاله قید کردیم، راپچر ولو هیدرولیک از شیرهای مهم و کاملا ضروری در طراحی انواع آسانسورهای هیدرولیکی می باشد. این شیر با هدف تامین امنیت در حین حرکت عمودی کابین آسانسور، چه در مسیر بالا رونده و یا مسیر پایین رونده کابین مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که هر گونه حرکت کابین در یک آسانسور هیدرولیکی از طریق پمپاژ و یا تخلیه هدفمند سیال روغن صورت گرفته است، در نتیجه کنترل جریان سیال هیدرولیکی به کنترل سرعت امنیت کابین می ‌انجامد.

راپچر ولو هیدرولیک در انتهای مسیر انتقال قدرت، متصل به جک آسانسور هیدرولیکی می باشد. این قطعه به طور کامل در مسیر عبور جریان روغن عبوری قرار دارد و به شکل پیوسته متکی بر المان هایی مکانیکی، سطح دبی تا فشار سیال روغن عبوری برای حرکت عمودی کابین را چک می کند.

در این حالت اگر به هر دلیلی میزان جریان عبوری روغن از حد مشخصی تجاوز کند، به شکلی که باعث افزایش سرعت نامی آسانسور بشود، راپچر ولو هیدرولیک مانع از تداوم این جریان عبوری مخرب خواهد شد.

راپچر ولو هیدرولیک در امتداد سیستم بسته هیدرولیکی آسانسور نصب شده است تا در صورت افزایش دبی روغن که به افزایش سرعت کابین می‌ انجامد، کل مسیر انتقال روغن را مسدود کرده و به این ترتیب مانع از ادامه حرکت خطرناک کابین بشود.

آنچه مسلم است، وظیفه کلیدی هر راپچر ولو آسانسور در تامین امنیت حرکت کابین است. فرقی نمی ‌کند که کابین در چه جهتی حرکت می کند. در هر دو صورت، چه حرکت رو به بالا و یا رو به پایین، کابین، مستلزم حضور سیال پر فشار روغن می باشد. در حرکت بالا رونده باید مسیر پمپاژ روغن تحت کنترل قرار بگیرد و در مسیر پایین رونده باید جریان تخلیه روغن را تحت کنترل داشته باشیم.

اگر چه ماهیت سیستم پمپاژ هیدرولیکی و یا شیرهای تخلیه آسانسوری برای تامین این کنترل طراحی شده است؛ اما در نهایت این راپچر ولو هیدرولیک است که امنیت نهایی سیستم را تضمین می ‌کند. لذا گاهاً این شیر را با نام ‌های دیگر مانند شیر ایمنی جک، شیر اطمینان آسانسور و یا شیر ترکیدگی می شناسند.

نحوه نصب راپچر ولو هیدرولیک

موقعیت نصب راپچر ولو در کنار جک آسانسور هیدرولیکی است تا به این ترتیب بتوانیم هر گونه نشت سیال در اثر پارگی شیلنگ ها و خطر سقوط کابین را شناسایی کنیم. یک شیلنگ با استانداردهای بالای سیستم های هیدرولیکی، ارتباط میان راپچر ولو هیدرولیک و پاوریونیت را تامین می نماید. برای اتصال جک به راپچر ولو آسانسور از یک اتصال صلب که شبیه به مغزی است، استفاده شده است.

در مدل های استاندارد طراحی شده، سایز مدخل‌ های ورودی و خروجی راپچر ولو هیدرولیک یک اینچ است. در هر راپچر ولو هیدرولیک، ۲ عدد پورت که با نام بوشن شناخته می شود، تعریف شده است. این پورت ها را با علامت های اختصاری T و Z می شناسند. این علامت ها بر روی هر یک از بوشن ها به شکل کاملا واضح حک شده اند.

در نحوه نصب راپچر ولو هیدرولیک، اتصال درست این بوشن ها حائز اهمیت است. دقت کنید که مسیر ورودی تا خروجی سیال روغن در هر راپچر ولو هیدرولیک یک مسیر یک طرفه می باشد. بوشن Z به شکل مستقیم و عاری از هر گونه واسط به سیلندر جک در آسانسور هیدرولیک متصل خواهد شد.

بوشن T برای اتصال راپچر ولو هیدرولیک به پاورپوینت تعریف شده است. در واقع هر راپچر ولو هیدرولیک به شکل یک طرفه طراحی شده است تا در آن سیال روغن تحت فشار از مدخل T وارد شده و در مدخل Z خارج شده تا در اختیار جک آسانسور قرار بگیرد.

اگر در نحوه نصب راپچر ولو هیدرولیک اشتباه کنید و جای مدخل ها را جابجا متصل کرده باشید، اگر چه سیال از داخل شیر اطمینان عبور خواهد کرد؛ اما راپچر ولو هیدرولیک دیگر کارایی نخواهد داشت و طبیعا نمی تواند شرایط ایمنی در حین کار آسانسور را تامین نماید.

اگر به هر دلیلی مانند کهنگی و یا آسیب به جداره راپچر ولو، نمی ‌توانید علائم حک شده بر بدنه شیر اطمینان را چک کنید، می توانید از سوراخ کوچک اوریفیس که در سمت جک یعنی Z تعریف شده است، برای شناسایی مدخل های شیر اطمینان استفاده کنید.

تحلیلی بر نحوه تنظیم راپچر ولو هیدرولیکی

ماهیت طراحی شیر راپچر ولو هیدرولیکی در پایش دائمی جریان عبوری روغن است. این پایش برای تامین امنیت دائمی کابین صورت می گیرد. وقتی کابین سرعتی بیش از اندازه دارد و یا بر اثر پارگی شیلنگ، نشت روغن صورت گرفته است، قطعا جریان عبوری روغن از داخل راپچر ولو آسانسور مختل شده و این عدم تعادل خبر از حادثه دارد که با قطع اتوماتیک توسط خود شیر اطمینان جلوی هر گونه حرکت اضافی کابین گرفته خواهد شد.

البته راپچر ولو هیدرولیک را به شکلی طراحی کرده ‌اند تا توقف کابین به حالتی کاملا نرم و عاری از هر گونه تنش صورت بگیرد. هر راپچر ولو هیدرولیک در محیط کارخانه همراه با تولید نهایی تنظیم می ‌شود. این تنظیمات جنبه ‌های استانداردی دارند و غالباً بر تمامی آسانسورهای متعارف قابل اجرا هستند.

در صورت استفاده در آسانسورهای خاص که نیاز به تنظیمات ویژه ‌ای دارند، لازم است تا فردی آگاه و تکنسین آموزش دیده، تغییرات لازم را در تنظیمات کارخانه‌ ای اعمال نماید. برای تنظیم سرعت نهایی کابین در حین جابجایی اعم از حرکت بالا رونده و یا حرکت رو به پایین کابین، یک پیچ تنظیم شونده تعریف شده است.

غالباً نصاب آسانسور با توجه به موقعیت نصب، ارتفاع طبقات و دیگر الزامات حاکم بر طراحی آسانسور، این پیچ کنترل را برای رسیدن به یک سرعت مناسب تنظیم می کند.

در تنظیم نهایی راپچر ولو هیدرولیک، تمام تلاش تکنسین ها برای تعریف یک سرعت ماکسیم مجاز می باشد. این سرعت 0.3 متر بر ثانیه فراتر از سرعت اسمی تعریف شده برای آسانسور است. به این ترتیب وقتی آسانسور هیدرولیک شما با سرعت اسمی 0.6 متر بر ثانیه تعریف شده باشد، حداکثر سرعت مجاز آن 0.9 متر بر ثانیه خواهد شد. زیرا شیر اطمینان در بازه زمانی 0.3 متر بر ثانیه بالاتر از سرعت اسمی فعال شده تا کابین را به طور کامل متوقف سازد.

در تنظیمات راپچر ولو هیدرولیک، دامنه دبی روغن در محدوده 30 الی ۳۰۰ لیتر در دقیقه تعریف شده است. هر بار عملکرد ایمنی شیر اطمینان باید در زمانی کمتر از ۳۰ ثانیه اعمال بشود. دقت کنید که ماهیت سقوط کابین در آسانسورهای هیدرولیکی کاملاً متفاوت از سقوط کابین در آسانسورهای کششی است.

از آنجا که هر گونه خطر سقوط کابین همراه با تخلیه جک است، هرگز سرعت کابین تا مرزهای بسیار سریع افزایش پیدا نمی ‌کند. لذا فرآیند سقوط همچنان در مدت زمانی بسیار طولانی تر از کابین در آسانسورهای کششی است. با این وجود حضور راپچر ولو هیدرولیک برای تامین امنیت کابین در حین سقوط الزامی است.

البته برای رسیدن به حداکثر شرایط ایمنی در حین کار آسانسورهای هیدرولیکی، در کنار استفاده از شیر اطمینان راپچر ولو هیدرولیک، این سیستم ها از ترمزهای پاراشوت نیز برخوردار هستند.

راپچر ولو و گاورنر، دو قطعه متفاوت با عملکرد یکسان

در یک بحث کاملا فنی به جزئیات طراحی تا قاعده نصب و تنظیمات و در نهایت هدف نهایی از نصب راپچر ولو هیدرولیک پرداختیم. در نهایت این قطعه را برای تامین امنیت کابین به جهت پرهیز از سرعت گرفتن آن نصب کرده ایم.

جالب است بدانید که گاورنر قطعه ای مکانیکی است که در آسانسورهای کششی نصب شده و عملکردی مشابه با راپچر ولو هیدرولیکی دارد. هر دو قطعه فنی برای پایش سرعت کابین طراحی شده ‌اند. راپچر ولو هیدرولیک با بررسی جریان سیال هیدرولیکی و گاورنر که بر فلکه اصلی آسانسور هیدرولیکی نصب می شود، از طریق نیروی گریز از مرکز، تحت سرعت گردش فلکه، اطلاع دقیقی از سرعت کابین کسب می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *