پاوریونیت هیدرولیک

پاوریونیت هیدرولیک آسانسور و بالابر چیست؟

آسانسور و بالابر های هیدرولیکی  از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده اند و یکی از مهم ترین اجزا و قطعات آسانسور های هیدرولیک، پاوریونیت ها هستند.

پاوریونیت هیدرولیک مهمترین بخش آسانسور هیدرولیک است که نقش تامین نیرو، ایجاد و کنترل جریان هیدرولیک را برعهده دارد. الکتروموتور از طریق نیروی الکتریسیته پمپ را به گردش درآورده و پمپ، روغن را در مدار هیدرولیک جاری می‏کند. جریان روغن از طریق بلوک شیرها، کنترل و تعدیل شده و به سمت جک هدایت می‏شود. بدین ترتیب با حرکت جک کابین آسانسور در جهت بالا یا پایین جابجا میشود.

در مسیر پایین آمدن، با فرمان حرکت، شیر کنترل وارد عمل می‏شود تا روغن داخل جک به سمت مخزن حرکت کند. بنابراین می‏توان شیر کنترل، پمپ و موتور را بخش‏های اصلی پاوریونیت تلقی کرد که در ادامه مورد بررسی قرار می‏گیرند. مخزن روغن، شلنگ‏ ها، اتصالات، کاهنده سروصدا (سایلنسر)، لرزش گیر، دریچه باک، جعبه برق، گرمکن روغن و … دیگر اجزای پشتیبانی کننده پاوریونیت هستند.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

آسانسور های هیدرولیک از طریق همین قسمت، به کار انداخته می شوند که معمولاً در موتورخانه یا زیرزمین ساختمان و یا برخی مواقع در خود چاه آسانسور تعبیه می شود. آسانسورهای هیدرولیکی توانایی به حرکت در آوردن کابین را از بخش نسبتا کوچکی به نام پاوریونیت دریافت می کنند که در واقع جعبه فلزی محکمی است که متعلقات بسیاری در داخل و همچنین روی آن وجود دارد

پاور یونیت ها از لحاظ ظاهری دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند اما در کل تمام پاوریونیت ها متشکل از قطعاتی اصلی و اجزایی مهم هستند که عبارتند از:

قطعاتی اصلی پاوریونیت
  • شیر کنترل جریان
  • یک تانک ذخیره روغن
  • موتور
  • شیرSHUTT OFF
  • پمپ
  • شیر های اطمینان

همچنین پاوریونیت هیدرولیک از بخش های مختلفی تشکیل شده است از جمله:

  • تانک
  • موتور
  • پمپ
  • گروه شیرها
  • روغن هیدرولیک
  • سایر ادوات و ابزارالات مورد نیاز

شرایط محل پاوریونیت آسانسورهیدرولیک:

لازم است که محل نصب پاوریونیت (اتاقک موتورخانه) دمایی متعادل و خشک داشته باشد و عاری از رطوبت و گرد و غبار باشد زیرا  نفوذ آب و رطوبت وگرد و غبار به داخل پاوریونیت موجب آسیب جدی اجزای اصلی مانند موتور و شیر کنترل می شود. در واقع اتاقک پاوریونیت باید شرایطی داشته باشد که از دسترس افراد غیر مجاز محفوظ باشد ولی در شرایط اضطراری به راحتی امکان دسترسی برای افراد مجاز و آموزش دیده وجود داشته باشد.

این قطعه باید به نحوی مستقر شود که در قسمت جلوی آن فضای کافی برای کار کردن نصاب و سرویس کار وجود داشته باشد و در قسمت بالای آن فضای کافی برای خارج کردن موتور و پمپ در صورت لزوم وجود داشته باشد. بهتر است تابلو فرمان به پاوریونیت نزدیک باشد ولی در بالای آن نصب نشود تا در شرایط اضطراری و یا تعمیرات و تعویض قطعات پاوریونیت مشکل ایجاد نشود.

انواع پاوریونیت ها:

·   تک سرعته:

پاوریونیت های هیدرولیک تک سرعته در بالابر های هیدرولیک، بالابر کارگاهی، بالابر غذا بر و … استفاده می گردند. این پاو یونیت ها قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارند.

·    دو سرعته:

پاوریونیت های دو سرعته معمولا در آسانسور هیدرولیک استفاده می شوند و حرکت و توقف نرم و بدون شوک و صدای کم از خصوصیات این پاورپونیت ها می باشد. پاور های دو سرعته بیشتر در بیمارستان ها، آسانسور خودرو بر، آسانسور هیدرولیک و  آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردند.

مخزن روغن پاوریونیت:

مخزن روغن یکی از پارامتر های مهم در طراحی پاور یونیت آسانسور هیدرولیک است. امروزه با توجه به فراگیر شدن هیدرولیک در صنعت آسانسور و نیاز های مختلف در این حوزه افراد و مجموعه‌ های کارگاهی و شرکتی مختلفی در این بازار ورود پیداکرده‌ اند و بعضاً در این‌ باره تخصص لازم و کافی ندارند و برخی از نکات مهم در طراحی و ساخت را رعایت نمی‌ کنند؛ یکی از مواردی که مورد کم‌ توجهی قرار می‌ گیرد مخزن روغن هیدرولیک هست که باید با استاندارد های تعیین شده مطابقت داشته باشد.

برخی لوازم جانبی پاوریونیت:

پاوریونیت ها با توجه به موقعیت ها و شرایط مختلف نیاز به برخی لوازم جانبی دارند:

·     المنت گرم کننده:

همانطور که می دانید روغن در پاوریونیت باید دمای متوسطی در حدود ۱۵ سلسیوس داشته باشد. پایین بودن دمای روغن اثر منفی در حرکت آسانسور  دارد و این اتفاق در مناطق سردسیر  بسیار رخ می دهد. به همین جهت است که از المنت هایی (هیتر) برای بالا بردن دمای روغن استفاده می شود

·    سیستم خنک کننده:

در ساختمان های پر تردد که تعداد استارت های آن بر واحد زمان از حد معینی بیش تر می شود، روغن گرم و در نتیجه روغن رقیق می شود و کارکرد آن ضعیف می شود. در چنین مواقعی نیاز به یک سیستم خنک کننده می باشد تا دمای روغن را به حالت عادی بر گرداند.

·    پمپ دستی:

این وسیله در زمانی به کار می آید که کابین آسانسور به دلیل قطعی برق و یا نقص فنی بین طبقات گیر کرده باشد. گفتنی است در این هنگام به کمک پمپ دستی می توان کابین را حرکت داد و به طبقه مورد نظر رساند.

در خصوص اطلاعات سایر ادوات پاوریونیت به سایر مقالات مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *