روغن آسانسور هیدرولیک
آسانسور هیدرولیک به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور بر پایه روغن عمل می کند. روغن (سیال) مانند خون در مدار هیدرولیک جاری می شود و انتقال نیرو را انجام می دهد. عملکرد تمام تجهیزات هیدرولیک در سیستم از جمله جک ، شیر کنترل و پمپ بدون روغن بی معناست. اگر روغن هیدرولیک فاقد کیفیت و ویژگی های مورد انتظار در سیستم باشد هیچ گاه نمی توان عملکرد مطلوبی از آسانسور انتظار داشت. در برخی موارد مشکلات روغن باعث می شود که آسانسور حرکت نکند یا حرکتی بسیار ضعیف داشته باشد. بنابراین باید در انتخاب روغن هیدرولیک مناسب و همچنین نگهداری آن دقت بالایی مبدول داشت.
بهترین روغن هیدرولیک آسانسور
ویژگی روغن هیدرولیک ایده آل
- ویسکوزیته پایدار با تغییر فشار و درجه حرارت
- ویژگی های شیمیایی و فیزیکی پایدار
- مقاومت در برابر آتش (در صورت نیاز به مقررات)
- ویژگی های روانکاری خوب
- توانایی جلوگیری از تشکیل زنگ
- ضریب انبساط پایین
- غیر سمی، آسان برای حمل و نقل و به راحتی در دسترس
بهترین سیال هیدرولیک برای کاربرد آسانسور سیال با تغییر نسبتا کم ویسکوزیته در هنگام تغییر دمای روغن است.
ویسکوزیته و دمای روغن
دما با ویسکوزیته روغن هیدرولیک رابطه معکوس دارد. این بدان معناست که ویسکوزیته روغن با افزایش دما کاهش می یابد. به عنوان مثال، روغن فوق مطابق با ISO 22 دارای ویسکوزیته 22 میلی متر مربع در ثانیه (cSt) در 40 درجه سانتی گراد. با این حال، همان روغن دارای ویسکوزیته سینماتیکی 7 cSt در 80 درجه سانتیگراد خواهد بود.
هنگام انتخاب درجه ویسکوزیته برای یک سیستم آسانسور خاص، ویسکوزیته در حداقل دمای محیط، حداکثر دمای عملیاتی مورد انتظار و محدوده ویسکوزیته مجاز و بهینه برای پمپ، موتور و شیر کنترل باید در نظر گرفته شود. اگر آسانسور هیدرولیک در دمای محیط گرم و در ترافیک سنگین است، ترجیحاً قبل از استفاده با روغنی با شاخص ویسکوزیته بالاتر (VI) بررسی شود.
شاخص VI روغن
عدد VI یک شاخص برای بیان رفتار ویسکوزیته روغن در تغییرات دما است. هر چه عدد VI بزرگتر باشد، تغییر ویسکوزیته نسبت به تغییر دما کمتر است یا برعکس. روغن هایی با VI 80 یا بیشتر دارای ارزش VI بالایی هستند. روغن هایی با VI بین 80 تا 40 دارای ارزش متوسط و روغن های زیر 40 ارزش پایینی دارند.
بدون دیدگاه